havørred, kystfluefiskeri

Ganske typisk kan påskefiskeriet blive både knald og fald. Også selvom påske ligger så sent som den gør i år for april har vist sig fra sin helt kolde side indtil nu. Det blev til 2 våde ture – den første med knald – den næste med fald

Alenetur i vestenrusk

Med udsigt til en solid gang sidevind ind fra venstre, returnerede jeg til en af de pladser der har fisket ganske godt på det sidste. En spritny LOOP Lainio var dukket op til ugen inden og alt tydede på, at den ville få en god ilddåb og få lov til at vise sit værd.

Endnu en gang var jeg på plads i det første lys. Det er faktisk sjældent at det giver det vilde på denne plads, men jeg holder meget af at være med når det hele vågner derude. De første sprøde solsortetoner nåede da også at indfinde sig inden jeg tog opstilling i vinden. En gransanger forsøgte sig også med spæde tjif-tjaf-tjif-tjif-tjaf – men troede ikke rigtigt på at det var for alvor. En Pattegris på – og så ellers bare derudaf.

blev hurtigt nappet på bagkanten af badekarret. På trods af den massive røre i vandet så får jeg det næsten fysisk dårligt hvis jeg ikke får fisket bagkanten af badekarret af. Og her var der da også en målsfisk der forbarmede sig over mig og min flue.

Og sådan gik det faktisk slag i slag hele formiddagen. Ingen store stimer, hvor jeg kunne hive en fisk i hvert kast, men med en solid og målrettet indsats dukkede huggene op med jævne mellemrum.

Der eksperimenteres med fluerne

Det er skægt som ens humør kan variere fra dag til dag. Her tænker jeg på viljen til at skifte fluer og prøve nye mønstre af. Nogle dage er det bare eller Pattegrisen på – og så derudaf.

Men denne dag har jeg lyst til at komme godt igennem boksen. Ja selv , som immervæk tager RIGTIG lang tid for mig at binde, kommer på. Og fanger fisk – heeelt ude på bagkanten af badekarret.

Der er noget helt særligt over at smække en rejeflue ud på revlen, lade den synke nogle sekunder. Og så give den et par solid træk ind i badekarret og lade den synke igen. Ofte kommer hugget her og når man forventer det – så er man helt klar.

Peter dukker op

Jeg kan se en fisker komme gående mod mig i rask trav – meget målrettet. det viser sig at være Peter Paranowski, den ene halvdel af  den dynamiske duo “Kongerne af Kysten”. Peter har allerede fået lidt fisk også og glædes også over de gode forhold – imens regnen tager til. Barsk vejr er fedt når det er godt for fiskeriet. Udebliver fiskene kan det godt blive lidt surt. Men i dag får vi fisk. Lækkert!

I alt bliver det til 10 i løbet af formiddagen. 5 omkring målet, 3 fuldfede grønlændere imellem 40 og 50. Og så et par halvstore nedgængere på 55 og 62 cm. Rigtig blanke med løse skæl – men uden sul på kroppen.

To af dem taget på Pattegrisen, men ellers ikke andre doubles. Det er en af de dage hvor fiskene tager alt. Nogle bommes men de fleste bliver hængende til stor glæde for fangeren. En glæde der på påskens sidstedag afløses af let frustration…

Fra knald til fald

2. påskedag kan der blive tid til endnu en tur. Jeg har på forhånd en del løse aftaler med forskellige folk, men det bliver aftalen med Morten der kommer i kalenderen. Morten bor også i Sorø, så det er nærliggende at dele bil og hygge sammen på de, nogle gange, lange køreture.

Dagen inden har vi naturligvis checket udsigten. På pladsen vi har udset os, loves der let fralandsvind med en vind ind fra højre omkring klokken 7. Meget tålelige forhold og med mulighed for overfladejagende fisk.

Jeg har fået mig en 9′ #5 Scott S4 til netop dette fiskeri. Med en flydende Stream er der dømt god ballade med tør- og svævefluer og med den udsigt kan det kun blive godt.

Halvvejs på turen bliver vi enige om at checke udsigten. Kan den være blevet lavet om i løbet af natten? Det skal jeg da lige love for at den kan for nu hedder det 7 m/s ind fra højre. Og udsigt til at Scotten får lov til at ligge i bilen.

Mere rusk og regn

Ellers ligner forholdene til forveksling turen inden. Vel fremme er der en fantastisk farve på vandet, men der er høj og stadig stigende vandstand. Min erfaring siger mig på denne plads, at det “flytter” fiskene ud af badekarrene og nærmest fordeler dem på de mere lavvandede og revler. Med andre ord, så kan de være overalt.

kystfluefiskeri havørred

Jeg starter med at fiske to revlegennembrud af imens Morten afpatruljerer et . Det er rigtig tobisvejr så jeg sætter en stor basse på og med stangen i armhulen bliver der hurtigt fisket noget vand af. En enkelt fisk hugger langt ude men bliver ikke hængende. Øv – den føltes ellers god!

Morten er nået langt kan jeg se, så jeg fortsætter i badekarret, bommer en fisk igen – helt ude og napper en hurtig kop kaffe.

Herefter i baljen igen, hvor der landes en målsfisk. Men herefter er det bare bommede fisk “en masse”. Ikke mange, men kontakterne vil ikke blive hængende. Det er en af de dage og jeg kan mærke at det tager lidt på humøret.

En smuk regnbueørred

Morten vender tilbage med en smuk 50+ fisk i bæltet. På afstand kan jeg se at kropsformen er lidt speciel og helt tæt på afsløres det at det er en smuk blank regnbueørred med hele finner. Den har naturligvis givet Morten en solid gang flex med flere solide udløb.

Det kan godt være at de ikke er populære i vores havmiljø og åer,  men sådan et kræ der har fået lov til at leve længe i saltvand giver altså flex af en HELT anden karakter end en af samme størrelse.

Morten har også landet og genudsat en mindre nedgænger. Men vi går begge og sukker efter den gode fisk som vi VED må gå derude – med disse forhold.

En smuttur på en anden plads

Jeg har fortalt lidt om en anden plads som ikke ligger så langt fra denne. Med lidt held får vi en anelse mere læ og med det høje vand ind over revet her kan der være rigtig giftigt.

Vi har ikke lang tid at løbe på, så efter at have konstateret at pladsen er fri, deler vi os pop. Morten hopper direkte til badekarret. Jeg affisker et rev og lægger mig så i halen på ham.

Revet storlugter af fisk. Der er 40 cm over normalvandstand og normalt vil selve revet være for lavvandet til at være rigtig interessant. Men i dag ser det fantastisk ud.

Jeg lægger ud med Pattegrisen, checker krogen og sliber den op og kaster mig så ud i kampen med elementerne.

Fra revet er der en markant kant mod badekarret og her er der et 5 meter bredt bælte med mørk bund. Der SKAL være fisk! Det er der da også for jeg mærker et hård dunk og der en solid hvirvel bag fluen. Det er altså en god fisk det der.

Som det sig hør og bør dynges fisken til med forskellig fluer, fisket i forskelligt tempo. Men den vil ikke mere. Jeg har en uforløst følelse i kroppen. Fin tur med fisk på land, men …. Det kunne have været meget bedre.

Morten er snart tilbage uden kontakter og vi må haste hjem for at nå hans bagkant. Imens spøger den gode fisk – og jeg må resten af dagen arbejde hårdt med at holde den uforløste følelse væk

En mystisk april

Hermed nærmer enden sig på april måned. Måneden har det været en underlig størrelse med alt for lave temperaturer. Fisk er der blevet fanget, men det har ikke været det skraldebangfiskeri vi ellers forbinder med april.

Men men men. Det åbner bare op for noget godt fiskeri i maj. Temperaturerne skal nok komme op og i maj er der efterhånden lyst længe om aftenen til nogle seriøse havørredjagter. Også efter mørkets frembrud.