Seatrouting

Fluefiskeri efter havørred på kysten

Efter et kort sving indenom Torø, var det tilbage til tidens yndlingsplads på . Det blev til fine efterårsfisk og opstarten på et lille videnskabeligt miniprojekt: vs Releasetaklet.

Ikke så meget at rafle om

Pladsvalget giver ret meget sig selv i øjeblikket, såfremt vejret er til det. Når man først har fundet en efterårsplads som holder fisk, så er det om at holde fast i den indtil den fisker dårligt. eller – det gælder vel egentlig for pladser hele året, tænker jeg.

Men her i efteråret kan de godt blive hængende samme sted et stykke tid, og da det er længe siden, at vejret virkelig har rusket tingene igennem, var pladsvalget oplagt. Møn!

Morten havde fået samme ide i løbet af ugen, så selskabet var også klart. Med en vejrudsigt, der på lang afstand stank af stille efterårsvand, var vi tændte.

Det lille forsøg

releasereje_lilleI sidste blogindlæg kom der en masse  gode erfaringer og kommentarer vedrørende releasetakler. Jens Bursell blandede sig også i snakken, som er endt med at jeg kaster mig ud i følgende forsøg:

Først fisker jeg med mit nuværende setup. For at gøre det helt enkelt, bliver det samme flue – i mit tilfælde Guldbassen. Jeg registrerer nøje når der er nap som ikke kan være bund, jeg registrerer mængden af krogede fisk, og jeg registrerer mængden af landede fisk.

Når jeg har haft 100 kontakter tælles der sammen, hvorefter der skiftes til og festen gentages. Jeg burde nok starte de to forsøg op på samme tid af året, men nu prøver jeg lige at tage dem i forlængelse af hinanden.

Jeg glæder mig meget til endelig at få gjort noget ved det med releasetakler og det er lidt sjovt at registrere succesraten – som naturligvis løbende vil blive opdateret her på bloggen.

Lidt lys må der til

Morten og jeg er på plads klokken 6, ret perfekt ramt. Vi kan lige nå at tage 5 minutter på en træstamme, imens der lægges strategi. En ryger ud af vandet 50 meter til venstre for os med et ordentligt plask og får os til at droppe den indledende kaffe. Vi ryger i vandet med 30 meter mellem os og går i gang med dagens arbejde.

Vandstanden er lige 10-20 cm lavere end 14 dage før, hvor der VIRKELIG var gang i ørrederne. Både inde i badekarret og længere ude. Vil den lavere vandstand påvirke aktiviteten i dag

Vi fisker den første halve time ind i lyset uden at mærke noget. Morten er den første som trænger til bevægelse og skifter over til min venstreside, hvor han går 100 meter hen. Lidt senere rykker jeg selv 100 meter mod højre.

Overfladeaktivitet

Jeg elsker fiskeriet i badekarrene på de stille dage. Græsmarken er et godt sted at dyrke fiskeriet efter tangloppende , men de har sjældent samme størrelse som de bæster der har lusket rundt i dette de sidste ture. Fiskene trækker dels rundt alene, men også i grupper. Kan man finde en gruppe et sted, så har man nogle minutters godt fiskeri for sig indtil de så er trukket videre. Målet er derfor at få fundet en af grupperne.

57cm_lilleJeg når som sagt ikke mere end 100 meter hen, før den rigtige aktivitet spottes. Ikke noget med spring – bare små sirlige ringe. Jeg lister forsigtigt ud og kan hurtigt kroge, lande og afkroge en målsfisk. Aktiviteten fortsætter derude og få kast efter er der en ny fisk på. Denne gang en mere solid af slagsen. Yes – de gode fisk er hjemme i dag også.

Jeg vil gerne have den hurtigt på land, for nu er der rigtig gang i fiskene derude. Men det er vi altså to om at bestemme. Fisken går dybt og der går et stykke tid før jeg ser en letgylden side i vandet. Havørreden stryger resolut ud igen, hver gang den kommer ind på det lave vand.

Men den bliver landet forsigtigt i vandkanten, hvor den lille Guldbassse sidder i overlæben. Det kan meget vel have være en “nipper” som er blevet hængende. 57 cm. Den sættes forsigtigt ud igen. Festen er i gang.

Morten går stadig 250 meter væk og jeg kan ikke se om han har gang i noget. Jeg har i hvert fald ikke registreret flex hos ham og overvejer at skrive om fiskene her, så vi kan deles lidt om løjerne.

Pist væk igen

morten_fisker_lilleMen flokken er hurtigt væk igen. Og så kan man står der med beslutningen om, at vente på at de kommer tilbage, gå mod højre eller gå imod venstre. Jeg ender med at blive stående – i første omgang. Lidt senere ser jeg dog, at flokken er nået 50 meter til højre og forfølger dem.

Da jeg når derhen ses en havørred i kasteafstand fra land. Det passer mig glimrende at undgå vadning, for så starter man da ikke med at skræmme flokken derude. Fisken tager i et af de første kast men viser sig at være en undermåler, som hurtigt kan landes. Hurtigt er fluen ude igen og snart er en  ny fisk på. Denne gang sidst i fyrrerne – også let farvet.

Jeg kan heldigvis se Morten være på vej mod mig, for det er nu hyggeligst at dele denne fine oplevelse, hvis han nu har gået ren ørkenvandring derhenne mod venstre.

En mistet flueæske

Vi får selskab af en kystfluefisker mere, som starter ca. der hvor Morten lige har fisket. Imens koncentrerer vi os om flokken her og fordeler os lidt. Lidt senere kommer en frustreret Morten tilbage til mig – han har mistet sin flueæske. Den fornemmelse kender jeg kun alt for godt, men Morten er heldigvis minimalist og slæber ikke rundt på spandevis af tidskrævende kræ. Han mener også at der kun er ca 15 fluer i den, så det er overskueligt at binde nye – men alligevel.

Morten har endnu ikke fanget noget og rammes af den frustration som rammer os alle når vi bliver fisket bagud. Vi ryger ud i en snak om forfangslængder og kastelængder og valg af flue. Den sædvanlige snak når fangstforskelle opstår. Hvad gør jeg rigtig og hvad gør han forkert?

Dels fisker jeg med et der er tæt på 2 gange stanglængde, hvor Mortens ligger omkring én. Kan det gøre en forskel? Han tilbydes en Guldbasse og tager imod tilbudet. Kan den gøre en forskel evt?

Vi fisker videre sammen. Jeg finder en god sten som lige giver mig et par meter ekstra i kastene. Det er tydeligt at fiskene går helt ude på bagkanten og den KAN være svære at nå alle steder. Men der er fisk at kaste til – både jagende og trækkende. head&tail og hvirvler og ikke mange springende.

En dejlig hanfisk

Pludselig flimrer vandet så underligt klokke 13 for mig – som om at der er en fisk – uden at det bliver til en hvirvel. Guldbassen rammer hvor den skal og jeg når at tage de klassiske 3-4 træk inden et tungt dunk går helt i håndtaget på ’en. Endnu en god fisk.

farvet_hanfisk_genudsat_lilleJeg hopper ned fra stenen og får hurtigt linen på hjulet. Fra knædybt vand kan kampen begynde. Heller ikke den kan lide at hoppe. Den går bare dybt rundt i en halvcirkel og er pludselig ved at nå over til Morten. Han fisker på livet løs, for som ofte før, er der fuld gang i fiskene imens der fightes.

Fisken kommer faretruende tæt på den sten jeg før stod på, men jeg mener at jeg får den styret fri af den. Den skal faktisk næsten helt ind, inden jeg opdager at også den er farvet.

På land kommer den – en meget smuk hanfisk i de smukkeste gyldne farver. Målebåndet er pist væk, der i bunden af frontlommen på mine , så efter en hurtig måling på stangen får den lov til at komme tilbage til badekarret. Den viser sig siden at ligge på lige under de 60 cm.

Det er i den grad min dag. Bursell statistikken siger 8 kontakter, 5 krogede og 5 landede. Jeg er tilfreds og klar til kaffe.

Guldbassen igen igen

Morten er med på en hurtig kop for der lader til at være lidt stilstand. Vi får snakket med den anden fluefisker. Han er lokal og fisker sjældent den tidlige morgen. Hans bedste fiskeri på pladsen foregår i høj sol midt på dagen. Jeg kender det selv fra , men da morgenfiskeriet er det mest familievenlige, er det sjældent at jeg får fisket midt på dagen i disse tider.

morten-_med_fisk_lilleMorten har ingen bagkant i dag og kan fint afprøve det, bliver vi enige om. Den anden fisker finder Mortens flueæske – så er det bare fiskene der mangler.

Jeg går i fotomode og overlader pladsen til de to og heldigvis får Morten gang i fiskene. En af de helt store fisk cruiser rundt helt ude på revlen og der mangler typisk 5 meter for at nå den. For både Morten og den lokale. Da Morten lidt senere kroger en havørred når jeg lige at tro at det  er den store, men det viser sig at være en undermåler. Hurtigt ud og så kaste kaste igen.

Vi får talt lidt om denne type fiskeri og om at det nok godt kan betale sig at holde sin plads og lade vandet få ro. Vores empiri viser det efterhånden. Morten tøffer lidt ned ad kysten og på 200 meters afstand kan jeg følge ham kroge en fin fisk. Endelig!

Kort efter må jeg trække stikket. Jeg har ikke fisket meget den sidste time, men blot filmet og fotograferet de to. Aktiviteten har også været klart aftagende efter klokken 9, så det er bare fint at Morten får fundet en flok som vil lege.

Jeg trækker stikket klokken 10 og får siden en sms fra Morten om yderligere 2 undermålere. De var altså stadig til at finde derude.

Dagens G vs R

De næste blogindlæg vil blive sluttet af med “Dagens G vs R”. Så kan du, kære læser, følge lidt med i den semividenskabelige test af Guldbassen imod Releasefluerne. Så dagens G vs R = 8/5/5 🙂