Seatrouting

Fluefiskeri efter havørred på kysten

En vennetur til Torø kunne passende kaste et par små morgenture af sig. Det blev til skønne timer med hugvillige fisk på et af øens skønne . Det er helt sikkert ikke sidste gang at jeg har fisket der.

Torø halvø

Sydkyst TorøTorø behøver ikke megen præsentation, for det er en af de kendte pladser på Fyn. Ikke specielt kendt for de store fisk, men man kan i den grad løbe ind i et bonanzafiskeri efter fisk mellem 40 og 50 cm. Og så er det en klasseplads til sommerens – ikke at forglemme.

Øen er ikke en ø. Nu er det blot en halvø som kræver en rask gåtur indefra Torø Huse – en supercharmerende lille by.

Vi var på øen i godt selskab af gode venner og blev indkvarteret i den store gård på sydkysten. Heldigvis får man transporthjælp til at få tingene over, for 6 børnefamilier har bagage nok til adskillige gåture frem og tilbage.

Forberedelser

Man skal jo altså helst forberede sig lidt inden man bare kaster sig ud et nyt sted. Jeg havde da også fået taget kontakt til et par folk med godt lokalkendskab.

Samstemmende lød det noget i retning af: “Hvis du ikke har mere end få timer til rådighed, så tag til Korset”. Jeg måtte lige have forklaret at Korset var vestspidsen (hvilket jeg egentlig godt vidste, men havde glemt alt om).

Morgenfiskeriet passede også med en god nordgående . Det var derfor i den grad oplagt, at kaste sig ud på revet i de tidlige morgentimer.

På Korset

toroe_luft_lilleJeg havde lykkeligt glemt alt om at solen står senere op vestpå og da jeg jo har rendt rundt på de sidste ture, var uret ikke just justeret. Lørdag morgen stod jeg derfor klar med “æ’ stang i æ’ hånd”. I bulderravende mørke klokken 05:30. Det er heldigvis sjældent nogen ulykke for mig for jeg er aldrig bleg for en kop kaffe mere.

I mellemtiden kunne jeg så også få inspiceret Korset. Da jeg så det, vågende der i fuldmånens skær, dukkede den gamle historie op: Jeg kunne godt huske den fra dengang vi for 15 år siden roede rundt om Fyn. Den korte version er, at der under ralgravning i starten af sidste århundrede, blev fundet tre lig eller skeletter. Øens ejer, den gamle Plum, rejste derfor korset til minde om de fundne.

Til fiskeriet

Da det lysner let ryger jeg i vandet. Det første stykke tid sker der ikke meget men pludselig er der helt klart en stime undermålere inde. De næste kast er der næsten kontakt i hvert kast. Jeg beslutter at klemme modhagerne ind på , så de er lidt nemmere at få uskadte ud igen. Ballet fortsætter og jeg beslutter mig for at gå 100 meter mod øst. Ofte kan havørrederne godt lide at stå på forsiden af revene – lige der hvor strømmen begynder at tage til.

Korset TorøMen også her er der dømt legestue. Undermålerne er overalt og de går til den.  Jeg håber naivt på at der er større imellem, men de hverken se, høres eller mærkes. Men skidt med det – det er jo en herlig morgen – og det er altid skønt at mærke .

Dagen efter

I løbet af dagen skriver jeg lidt med Chris Halling om evt at mødes på øen om aftenen. Men nu er det jo en familietur og aftensmadsplanen forsinkes. Det samme gør ungernes Diskofest, så jeg må melde pas. I stedet er jeg på plads igen næste morgen.

Temperaturen er nu faldet betragteligt og jeg er glad for at fleecen er kommet indenunder vadejakken. Scenariet gentager sig – bortset fra at der nu VIRKELIG skal arbejdes for havørrederne. Jeg får selskab af en fisker med bombarda og det lykkes os da at få krogene i enkelte fisk. Endnu en gang undermålere.

Han kan berette om mere end tusind fangede på revet igennem tiden. Det er i sig selv imponerende, men det er næsten ligeså imponerende at ingen har været over 3,5 kilo. Men det passer jo godt med hvad jeg har hørt: Ofte er der mange mindre fisk – som i RIGTIG mange. Men de store skal opsøges andre steder.

På gensyn Torø!

Men det er da sikkert at jeg ikke er færdig med Torø. Øen er en vidunderlig lille perle og den lange gåtur afskrækker en del fra at gå ud til Korset. Jeg kunne rigtig godt tænke mig en gang natfiskeri herude på et tidspunkt, for der var virkelig knald på strømmen, da den løb hurtigst. Men sådan er det jo med . Og så er vi endda så langt syd på at den ikke er snævret ind endnu.ksatere_korset_lille