Seatrouting

Fluefiskeri efter havørred på kysten

Efter en kanontur sidste weekend, skulle man jo være et svin, hvis man ikke kunne tage en morgen mere ved det der . Den lange køretur til trods. Det skulle vise sig at blive en af årets hidtil bedste ture – med og blanke fisk og masser af aktivitet på pladsen.

På 3 cylindre?

Det holdt ellers hårdt med at komme afsted. Fredag eftermiddag kom bilen tilbage fra mekaniker og lød stadig alt andet end godt. Der manglede træk og den pruttede. Som altid, når eksterne omstændigheder truer mine fisketure, resulterede det i en barnlig “så-laver-jeg-den-fanme-selv” attitude. Jeg havde, trods mit manglende kendskab til automobiler, en ide om at det nok var tændingen på en af cylindrene det kneb med.

En flink nabo assisterede med fejlfinding og næste morgen skiftede jeg tændrør og tændspole på bilen. Herefter spandt det grønne dyr igen – så meget som man nu kan forvente af en 17 år gammel bil. Klar til Møn!

Kenneth var “fresh”

kennethfiskerJeg havde skrevet sammen med Kenneth først på ugen, men en søndagstur lå ikke lige i kortene for ham. Det var tydeligt at mærke, at også han gerne ville have været med til Session 2016 og vi havde en uformel aftale om, at få fisket noget Møn sammen. Når vi nu ikke kunne være med til Session

Da søndagen nærmede sig endte han alligevel med at være klar. Vi mødtes derfor lidt over klokken 5 på P-pladsen og sneg os afsted i det svageste svage morgenlys. 15 minutters gang senere, ramte vi pladsen ved et badekar. Perfekt timet.

Jeg havde fået rigget klar ved bilen og imens Kenneth riggede til, viste dagens første fisk sig. Det var stadig mørkt, så jeg lagde ud med en Wolly Bugger i brun. Ret hurtigt blev der dog skiftet til efterårsfavorit nummer 1 : Guldbassen.

Dagens første

Hurtigt er Kenneth klar og går ud 50 meter til venstre for mig. Efter ganske få kast tager dagens første havørred min flue og netop som jeg lander en undermåler flekser Kenneths stang. Han har kun havørreden på nogle få sekunder, men jeg når at se et solidt plask deroppe. Efterfølgende konstaterer Kenneth at det faktisk var en af de rigtig gode der var på. Pis!

Men dagen er skudt rigtig godt i gang og vi ser hurtigt flere fisk. Nogle springende og andre med hvirvler i overfladen. Der er SÅ meget gang i havørrederne og vi har timerne foran os.

Ned til de springende fisk

kennets smukke farvede havørredEgentlig er det jo lidt gak gak, men der er vildt gang i fiskene 150 meter til højre for mig – samme badekar. De kaster sig ud af vandet og selvom jeg VED at de springende er svære at fange, MÅ jeg bare derhen. Knapt er jeg gået ud, før jeg ser Kenneth stå med krummet stang og solide plask i overfladen.  Jeg råber om den er god og får vist et svar tilbage om at den er nogenlunde. Nu er han jo en mand der er vant til at fange gigantiske fisk, så det tager jeg med et gran salt. Han går nemlig længe rundt med den og jeg har opmærksomheden mere rettet imod ham end mod mit eget fiskeri.

Ganske typisk ser jeg ikke mange fisk dernede, så jeg begynder at fiske mig tilbage.

Årets fedeste “take”

Vandet ligger blank som et spejl og solen er stået op over vores badekar. Det kan godt gå hen at blive en kort morgen hvis vi skal fiske under en skyfri himmel, men heldigvis trækker skyerne kort efter lidt sammen og dæmper lyset.

Jeg ser fint med jagende fisk i overfladen. Alle på bagkanten af det badekar vi går ved.  Nogle indenfor kasteafstand og andre udenfor. Dem indenfor kan jeg nu ikke få til så meget og jeg irriteres over ATTER at være udsat for, at de head-and-tailende fisk hele tiden ses skråt ud for mig – på vej væk fra mig. Fuldstændig som på Røsnæs for 3 uger siden.

rejeyngelEndelig er der en fisk indenfor rækkevidde. Jeg har forlænget forfanget med yderligere en meter 0,26mm og det er lige rigeligt for jeg har svært ved at rette det ud. Forfanget landet kluntet og Guldbassen flyder på overfladen. Inden jeg har fået taget de 3-4 tag som skal trække fluen under, aner jeg en trykbølge og fluen forsvinder i en hvirvel. Slurp! Det er bare at stramme op.

Ret hurtigt kan jeg lande en letfarvet hunfisk på en 47-48 cm. Den har inhaleret den lille Guldbasse grundigt og bliver dagens havørred til grillen. Da jeg efter aflivning skal grave bassen ud af kæften på havørreden, kaster den en blanding af bittesmå og op. Senere får Kenneth og jeg kigget nærmere på dem, og vi bliver enige om at det simpelthen må være rejeyngel – i ca str 20! Værsågod at lave en på den!

Oplevelsen minder mig om at de der skumbiller altså skal prøves af på kysten. Det må være rent guf for en gammel tørfluefisker. Og det virker jo andre steder så hvorfor ikke i dette badekar?

Så er der sølv

Der er fisk overalt. Mange på bagkanten af badekarret over hele strækningen, men også en del der jager tobis og ude på sandet bagved. De kan ikke nås fra indersiden af badekarret, men Kenneth finder en vej ud på revlen og får kastet løs uden at det lykkes at kroge en af dem. Men vi kan se de store sildeædere derude og får siden snakket om, at det nok kunne være godt med flydering også.

58cmJeg holder mig til badekarret og finder sågar en sten at stå på. Havørrederne trækker rundt i badekarret, så hvis jeg holder mig lidt i ro skal de nok komme forbi.

Ganske rigtigt. Skråt til højre er der nogle små ringe 35 meter ude. Jeg kan ikke se hvilken retning fisken har, men prøver bare at kaste så langt som muligt.

Der har været masser af forsigtige nap i løbet af morgenen, men denne knalder på uden tøven, efter få træk i fluen. Den smule løsline jeg står med i hånden forsvinder næsten med det samme og markeres med et højlydt “klask”, da den sidste løkke rammer håndtaget.

Fisken er på hjulet og fighten kan begynde. Jeg hopper baglæns ned fra de sten jeg har stået på og klarer resten fra land. Jeg får piftet til Kenneth, som på forhånd var på vej tilbage til mig. Han tager benene på nakken, da det virker til at være en god fisk jeg har på.

Den springer ikke, men går bare i halvcirkler rundt, uden at jeg kan få den synderligt tæt på. En gang imellem bliver det til udløb, men ellers er det bare tungt og konstant pres. Et solidt haleror får mig til at tænke 3-kilos fisk, men da den landes er det tydeligt at den ikke er helt i den kaliber. Men sikke en hale!

Skål!

torben-58cm

Der highfives og beundres alt imens fiskene nærmest går amok derude. Der er simpelthen fisk overalt og vi VED at det bare om at få fluen i vandet.

Men jeg insisterer på en Unterberg. Det er vist første tur, hvor Kenneth og jeg begge fanger fisk over 50 cm, så det skal da fejres. Imens kan vi så beundre den smukke fisk.

Hjem igen

Aktiviteten når at falde inden vi kommer i gang med fiskeriet igen. Lyset tager til og lover ikke godt. det er som om fiskene er trukket ud.

Vi ved at de nok skal komme hvis vi bliver ved, men vi har begge bagkanter på hjemmefronten og beslutter os for at stoppe imens legen er god.

Knæk og Bræk til “Session”

Samme dag slog vinden i øst og der blev lovet 28 grader i ugen efter. Jeg er lidt bekymret på “Session” folkets vegne for hele øen kan meget vel “kridte” helt til. Men så er der jo heldigvis sultne gedder i Noret.

Og de der 28 grader! Dem gider vi altså ikke! Ned med den , så vi kan få vand omkring de 14-15 grader og et fantastisk efterårsfiskeri. Tak!

Næste weekend står den på Fyn og Torø i gode venners lag. Mon ikke nogle morgentimer kan kaste en fisk eller to af sig?