Det er meget længe siden at fiskeriet har været fra . Vandet er koldt nu og den gamle fra Hunters House er tilpas lavthængende til at man ret hurtigt får en kold røver, hvis man begiver sig ud i den.

En opgradering har længe været undervejs, men er flere gange løbet ud i sandet. Min kone var så sød at forære mig en halv “flydedok” (som hun ynder at kalde den) i julegave. Den anden halvdel blev fundet ved et stangsalg og så kunne Korsholms webshop besøges og et stk Outcast Fishcat 4 bestilles.

Fredag dukkede dyret op og da ungerne var puttet blev den samlet. Jeg havde ikke lyst til at stå med hele balladen i bulderravende mørke næste morgen UDEN at have set den først. Det var en helt fin ide, for i modsætning til de tidligere jeg har prøvet, sidder man på et par skumpuder som skal bankes ned i en pose. Med den rette teknik gik det nu let.

Ringen blev naturligvis testet hjemme i stuen

Lørdag formiddag var forhåndsbooket til fiskeri og sædvanen tro var jeg lysvågen lang tid inden vækkeuret ringede. Så frem for at springe ud af sengen og blive færdig i al hast, kunne jeg tage den med ro og nyde min kaffe i ro og mag.

var atter målet for den gamle Ford og P-pladsen blev nået allerede ca. klokken 06.00. Jeg kunne lige nappe en kop kaffe i bilen i ro og mag inden der blev rigget til og pumpet badering. Denne gang gik det stærkt – den var klar på ca 2 minutter ( min gamle tog typisk 10 min at gøre klar).

Afgang igennem den mørke skov, hvor uglerne atter var på plads og ikke undlod at gøre opmærksom på sig selv. Klar til at lægge fluen ud klokken 06.45 – startende fra stranden. Jeg tænkte at jeg var tidligt ude, men det begyndte snart at lysne. En mørkebrun startede ballet og blev afløst af en da det lysnede lidt mere,

Det er koldt men smukt på denne årstid

Jeg havde ikke set eller mærket noget da en fisk pillede lidt ved fluen uden for alvor at gå til bidet. Trods flere kast ville den/de ikke mere og jeg skiftede til den lille Guldbasse som før har været så effektiv. Haps sagde det i første kast og en springfyr på ca. målet, dansede løs og gav den fuld gas. Krogen var let at løsne og den strøg afsted igen og jeg var klar til at nappe flere.

Der skete dog ingenting og nu hvor det var helt lyst, var det tid til at indtage flyderen trods den halvskrappe vind. Jeg ville kunne affiske det stykke vand jeg ikke kunne række indefra land og efterfølgende affiske kanten mellem sand og tang på vejen nordover op til et hotspot.

Fishcatten har pr 2013 skiftet farve fra blå til grøn

Uden problemer kom jeg ud og kunne med det samme mærke at det var en helt anden oplevelse end både den Kinetic jeg tidligere havde prøvet, men især min gamle fra HH. Siddepudden sikrer stabilitet på tværs af ringen, så man ikke har brug for en pind henover lårene imellem de to pontoner. Man sidder på et presenningsagtigt materiale, som jeg frygtede ville blive glat. Men man sidder klippefast på sædet. Fedt! Og så var det jo bare om at få affisket.

Det gjorde jeg så, men stødte ikke på nogle fisk. Ved hotspottet skullle jeg tisse, så det blev affisket fra land. Ingen hjemme her heller desværre. En spinnefisker havde passeret mig inde på land, så jeg gik tilbage til udgangspunktet for at få en sludder. Han havde fanget én mindre fisk, men det var det hele.

Vinden havde nu gjort sin virkning. Den sydlige vind og havde ført farven fra kalkklinterne sydpå op på dette stræk, så jeg ville uendeligt gerne være blevet lidt længere. Men – det var tid til retur desværre.

Men der er dømt masser af gode ture i den nye flyder. Den er hurtig at pakke ud og den er ret let at gå med på ryggen. Det skulle gerne betyde at jeg i højere grad end tidligere, tager mig sammen til at få den med til vandet på de fleste ture. Vi kender alle de dage hvor man ikke kan nå fiskene. Det kan jeg nu 😉

Mon ikke modepolitiet ville slå hårdt ned på det her? Prik mig gerne på skulderen hvis du møder mig med lampe i panden ved højlys dag…