For ca. 2 uger siden skrev Mads Valentin til mig angående mine erfaringer med Kobberbasser og Guldbasser på dobbeltkrog. Jeg endte med at binde nogle til ham og her er der en fin rapport fra hans første tur med fluerne:

Fredag den 14. november var fridag og for mit vedkommende er fridag lig med fiskedag – Altså hvis vejret og andre omstændigheder ikke forhindrer det. Det skal lige siges, at vejret som oftest ikke er nogen hindring for mit fiskeri, da jeg altid tilpasser mine fiskepladser efter vejrforholdene og generelt ikke har noget imod at køre længere afstande for at finde den rette plads eller hvis forholdene viser sig anderledes end foreskrevet af DMI!

Dagen bød på relativ frisk vind fra det østlige og beslutningen om fiskeplads faldt på det sydsjællandske. Jeg har i løbet af fiskesæsonen 2014 prøvet en mangfoldighed af pladser, med det resultat, at jeg kun har haft en enkelt nul-tur. Jeg tror faktisk, at min ”succes” kan tilskrives, at jeg netop har valgt at fiske på mange forskellige fiskepladser, kendte som ukendte, men til gengæld har mit været præget af mange undermålere og meget langt i mellem de helt store fisk. Men i dag skulle være anderledes!

Vel ankommet til pladsen kl. 9.30, fik jeg rigget til og slugt den sidste mundfuld kaffe, inden jeg med stor iver kunne træde i vandet for, at påbegynde mit fiskeri med på mit – Det var anden gang jeg skulle fiske med min nyerhvervelse, Sage Method #6 – fremragende stang i øvrigt. Der var godt gang i vandet, grundet den friske vand og min intuition sagde mig, at her måtte der være fisk. Jeg vadede i hastigt tempo langs kysten, men efter halvanden times fiskeri uden at mærke det mindste, besluttede jeg at holde en lille pause. Jeg skiftede flue på mit , en flue bundet af Torben Meldgaard, så der nu sad en kobberbasse, bundet på en dobbeltkrog str. 12, for enden af mit . Indtil videre har jeg ikke selv forsøgt mig med fluebinderiet, men jeg havde længe tænkt på, at ville have en flue der var bundet på en lille dobbeltkrog. Ved læsning af Torbens blog kunne jeg se, at han netop fiskede med en kobberbasse på dobbeltkrog, så jeg skrev straks til ham om ikke han ville binde et par stykker til mig. Det ville han gerne, så min seneste tilføjelse til flueæsken er 5 kobberbasser og 5 guldbasser, alle bundet på dobbeltkrog.

Mange havde måske, efter halvanden times fiskeri uden det mindste tegn på fisk, konstateret pladsen for ”død” og formentlig valgt at skifte plads. Men jeg er i den indeværende sæson blevet belønnet for min vedholdenhed og tro på at fisken er på pladsen et eller andet sted – i dag var ingen undtagelse. Med min nye flue på forfanget fortsatte jeg fiskeriet og kort efter kom der et pæn ryk i stangen, en fisk var kroget! Den var stærk og jeg måtte trætte den lidt før jeg kunne lande den. En flot sølvblank fisk over målet havde taget min flue, der sad dybt i gællerne. Jeg besluttede derfor, at hjemtage min anden fisk i år, til stor glæde for min farmor (se billede).

MadsV1

Med pulsen oppe fortsatte jeg fiskeriet. Endnu et hug kom kort tid efter den første og det igen en flot sølvblank fisk der var perfekt kroget, så den fik hurtigt friheden igen. Jeg havde bemærket en vindknude i mit forfang, men da jeg fisker med et relativt tykt forfang ( 0,279), besluttede jeg, som så mange gange tidligere, at fiske videre trods vindknuden – dette skulle vise sig at blive en kæmpe fejl. Efter et par yderligere kast fik jeg et meget hårdt ryk i fluestangen, endnu en fisk var kroget, og denne gang var det noget større. Men den var kun på krogen et kort sekund, det hele knækkede simpelthen, og en rigtig flot fisk sprang fri af vandet. Jeg er ret sikker på, at det ville have været min personlige rekord og ligeså sikker på, at den var sølvblank, da det var formentlig var en stor flok sølvblanke fisk jeg var stødt på. Ærgrelsen var stor og da jeg trak linen ind kunne jeg konstatere, at forfangsspidsen var knækket, netop der hvor vindknuden sad placeret – Bitter læring, men det har jeg jo så måtte lære den hårde måde…. Og så kostede det tilmed en af de nye fluer! Efter den grusomme oplevelse var jeg simpelthen nødt til at fiske videre, i håb om kontakt med en fisk af samme kaliber, men det blev ”kun” til endnu en sølvblank undermåler.

Med tanke om den mistede ”gigant”, sluttede min fisketur efter fire timers intenst fiskeri der, trods den hjemtagne blankfisk, var en følelsesmæssig rutsjetur! – En speciel tak til Torben for de flotte og velfangende fluer.

Tak til Mads for den fine beretning og for den gode reminder om altid at passe på vindknuderne 🙂